Bomoh pun perlu ada ijazah

Bomoh pun perlu ada ijazah

klik 👉 Follow Telegram @Hantu Dunia (large-bt)

Tok Bomoh perlu ada Ijazah Sarjana Muda

PENGAMAL perubatan tradisional, Zulkifli Ismail yang berusia awal 40-an telah hampir 20 tahun membantu memulihkan mereka yang terkena penyakit yang disebabkan gangguan makhluk halus.

Antara penyakit tersebut ialah santau, saka, ilmu pengasih dan gila akibat gangguan jin.

Krew Jurnal berpeluang berbual dengan ‘pemburu hantu’ ini baru-baru ini.

ZULKIFLI menggunakan ilmunya untuk membantu orang lain. Pengamal perubatan tradisional ini turut memiliki ijazah kejuruteraan selain syarikat motivasi dan ladang kambing.

Perbualan kami begitu rancak sementelah Zulkifli yang agak lucu berbual menggunakan loghat daerah (Parit Buntar, Perak) yang agak pekat.

Latar belakang beliau juga unik. Selain menjadi pengamal perubatan tradisional, anak bongsu daripada 12 adik-beradik ini bergelar graduan kejuruteraan mekanikal dari sebuah kolej swasta di Kuala Lumpur. Beliau turut memiliki sebuah syarikat motivasi selain ladang ternakan kambing di Johor.

“Kita perlu menjadi bomoh yang berpendidikan dan mempunyai sumber pendapatan lain,” katanya.

Bicaranya, sejak kecil lagi, beliau gemar mempelajari ilmu perubatan tradisional.

“Minat terhadap bidang tersebut menyebabkan saya sanggup berulang-alik ke Thailand dan Indonesia.

“Sehingga hari ini sekurang-kurangnya sebulan sekali saya akan ke sana untuk belajar. Jika di Indonesia (Jawa Tengah), saya berguru di sebuah sekolah pondok,” ujarnya bersemangat.

Hantu raya

Namun, Zulkifli tidak menolak kaedah perubatan moden untuk memulihkan penyakit.

“Jika demam, anda perlu berjumpa dengan doktor kerana mereka lebih pakar dan ada ubat untuk memulihkannya. Perubatan tradisional lebih sebagai alternatif jika sesuatu penyakit tidak dapat dikesan oleh perubatan moden.

“Lebih-lebih lagi jika penyakit itu membabitkan kehadiran makhluk halus di dalam tubuh yang menyebabkan seseorang tidak selesa dan menderita,” katanya.

Zulkifli berkata, walaupun dunia kini serba maju, masih terdapat segelintir masyarakat yang sanggup melakukan amalan syirik seperti menggunakan santau dan ilmu pengasih untuk memperoleh apa yang dihajati.

Katanya, amalan syirik itu sebenarnya bermula sejak ratusan tahun lalu.

“Mereka melakukannya semata-mata untuk membalas dendam kerana iri hati atau ada sebab lain. Tetapi semuanya bertujuan membinasakan orang lain,” ujarnya.

Beliau ternyata tidak dapat melupakan beberapa kes yang dikendalikannya khususnya yang tidak masuk akal.

“Saya pernah mengendalikan kes seorang guru sekolah pondok di Kedah yang terseksa kerana dirasuk hantu raya selama lebih 20 tahun.

“Gangguan itu menyebabkan guru itu terpaksa berpindah keluar dari pondok tersebut selain sering meracau dan jatuh sakit,” cerita beliau.

Guru sekolah pondok bernama Hilmi (bukan nama sebenar) itu mencuba pelbagai ikhtiar daripada perubatan moden hinggalah pawang dan bomoh tetapi masih gagal sembuh. Lebih malang, isteri Hilmi meminta cerai kerana tidak tahan diganggu jin selain menjadi bahan fitnah orang sekeliling mereka.

Picture
GANGGUAN jin dikatakan boleh menyebabkan seseorang menjadi gila.



Keluar lipan

“Namun, setelah dirawat dia beransur pulih dan dapat menjalani kehidupan seperti biasa. Semuanya kuasa Allah, saya hanya berusaha,” kata Zulkifli merendah diri.

Beliau memberitahu, kebanyakan jin yang mengganggu manusia mampu bercakap dalam pelbagai bahasa.

“Jika jin itu dari Perak, dia akan cakap bahasa daerah Perak. Jika dari Thailand akan cakap bahasa negara itu dan seterusnya,” katanya.

Zulkifli juga pernah merawat pesakit yang menghadapi masalah mental kerana gangguan sihir.

Ujarnya, kejadian itu berlaku kepada seorang lelaki di Johor. Menurut cerita Zulkifli, ada individu lain yang dengki kerana perniagaan makanan Haris (bukan nama sebenar) sangat laris.

Disebabkan sihir itu, Haris bercakap seorang diri, mudah lupa malah memakai seluar jean terbalik. Perniagaannya terus lingkup manakala keluarganya tertekan.

“Syukur akhirnya Haris pulih seperti sediakala. Makanannya disihir menyebabkan dia menghadapi gangguan mental selama hampir lima tahun,” ujar Zulkifli.

Zulkifli juga pernah berdepan dengan satu kes yang agak misteri.

Terdapat seorang pekerja swasta bernama Halim (bukan nama sebenar) yang menetap di Terengganu yang membatalkan hasratnya untuk mengahwini seorang gadis yang dikenali melalui rakannya.

“Halim tidak pernah berjumpa dengan wanita itu sebaliknya hanya melihat gambarnya.

“Dalam gambar kelihatan cantik tetapi apabila berjumpa untuk proses meminang, keadaan adalah sebaliknya.

“Halim terus membatalkan hasratnya. Mungkin kerana malu, keluarga wanita terbabit menyihir Halim sehingga menyebabkan Halim sakit di bahagian kemaluan,” katanya.

Kata Zulkifli lagi, Halim menderita selama hampir lima tahun. Tetapi selepas berubat, bahagian perutnya mengeluarkan lipan kecil yang dipercayai punca Halim sering kesakitan.

“Syukur Halim telah pulih. Tetapi pengajarannya, jangan menghina orang lain,” katanya.

Kongsikan artikel ini:

Ikuti kami di Facebook, Twitter, dan Telegram untuk mendapatkan kisah-kisah seram.
klik 👉 https://t.me/hantudunia87



Post a Comment

0 Comments
* Please Don't Spam Here. All the Comments are Reviewed by Admin.

Top Post Ad


Below Post Ad