KISAH SERAM RUMAH LAMA DEPAN KUBUR

Sekadar Gambar hiasan.

klik 👉 Follow Telegram @Hantu Dunia (large-bt)

KISAH SERAM RUMAH LAMA DEPAN KUBUR


Aku baru pindah rumah sekarang ni dalam tahun 2005.

Jarak ngan rumah lame x jauh mane pn..rumah lame kat kampung seberang jek( KG RAJA UDA atau KRU).. Ade 34 buah rumah dibina sederet(ke salah?)..rumah no 1 sampai no 8 terletak berhadapan kubur islam, 9 - 14 dpn rumah teres, n yang onwards sume depan loji.

Rumah lame aku ni terletak yg betol2 dpn kubur.. mase tu kalau org tanye dok mane, penghuni kat situ akn jwb dpn kubur je..sape dok kru tau la ktne..Tapi kubur ni x seram walaupun ade pokok ketapang..mcm taman syurgawi..penuh ngan lampu2 jalan kt dlm tu..aku and the geng penah main besbol pn kt dlm tu..kalau time2 raya lagi best..main meriam buluh siap dalam tu..psl klu bapak kejor dan sikit nak lari jauh ..aku kecik2 mmg tomboy abes..

Sebelum nk cerita ingin diingatkan ini bukan untuk mengaibkan sesiapa. sekadar renungan and ingatan..

Okay so, ceritani pada tahun 90 an..x igt 98 or 96, sebab mase tu time World cup ke EURO tah..tak hengat..mase tu ade seorang warga kampung ni meninggal~ Al -Fatihah..sedara jauh gak ngan aku..gangguan berlaku selama 30 hari selepas kematian..gangguan juga adalah secara 'runcit'..okay kronologinya:-

1) Bermula petang die kebumi tu, ramai gak kat kubur, tiba2 ade sorang budak perempuan berumur 6 tahun dr rumah no 8, menjerit cakap kat mak die " Mak..ade hantu kat kubur"..Mak die marah, dan bawak die masuk rumah..since then, die murung..muke pucat, xnak makan..asyik cakap ade hantu kat kubur..sampai dekat seminggu, family die bwk pegi berubat bg semangat..pastu bwk die dok umah sedara kt tempat lain



2) Umah aku ni umah papan....dpn umah ade pokok nangka so depan umah aku sepanjang2 tu penuh daun kering..klu siapa tau daun kering dr pokok nangka ni x sah klu tak berbunyi kalau dipijak..ala2 crunchy gitu..so setiap kali ade org lalu dpn umah ktrg akan tau..satu mlm, aku and kakak aku tgh tgk tv lewat pkl 12-1 am camtu..tiba-tiba, dung dung dung dung..ade org gendang dinding umah aku yg betol2 kat bawah pokok nangka..kakak aku yg vangang terus tanye "siapa tu??"..vongok sungguh..sah2 takde lgsg bunyi org lalu kt dpn umah..aku ckp kt die dgn isyarat " ko diam leh tak?"..terus ktrg tutup tv cabut masuk bilik..tido..seb baik boleh tdo..

3) Malam keesokkannye, kami sekeluarga termasuk mak and abah tgk tv..dlm pkl 11 malam..tiba-tiba..gedegang!!mcm nangka jatuh atas bumbung zink umah kami (for a moment aku ingatkn ade nangka dpn umah da masak) and ikut logik 'ia' sepatutnye bergolek jatuh gedebuk dpn umah..tapi takk!..die bergolek2 mcm filem hindustan (agaknyela) mnghala ke umah sebelah!..semua mendongak pandang bumbung sambil mata menghala ke arah bunyi golek tu datang..kami dengar bunyi 'ia' golek siap sambung golek ke bumbung umah sebelah lak sampai hujung..umah kami agak rapat jadi takat bunyi bumbung zink tu mmg dgr sgtlah..terus aku, akak n abah bace ayat kursi n abah suh ktrg semua masuk bilik tdo..seb baik adik2 aku x nangis..

esoknya abah n mak bincang..untuk sementara, abah suh mak bawa kitorang adik beradik g tdo umah nenek..kat kampung sebelah..mak balik keje amek kitorang (sebab pengasuh adik aku sebelah umah je) terus bwk g umah nenek..abah je dok umah..die kental sikit..lgpun mase tu tgh ade bola(x igt EURO OR WORLD)..so die nk stay tgk bole..nampak tak kesanggupannye??Abah kate sepanjang kitrang takde lps tu, 'die' cume ketuk dinding n golek2 jek..(JE????)..jgn lek sangat bah..



4)Seminggu lebih kemudian, abah bangun tgh mlm dlm pkl 2 camtu nk tgk bola..mule2 okay..sampai mase break 15 mins tu, abah turun g dapur nk makan..abah dok makan mengadap ke cermin dapur yg da jammed takleh tutup..belakang umah ade parit and railway..tgh makan tibe- angin kuat tak tentu hala macam nak hujan..tgh abah tunduk makan, dgn tak semena2 langsir dapur yg ditiup angin menyapu ke muke die membuatkan die mendongak..nahh..tegak berdiri diluar tingkap lembaga yg mirip arwah, tapi ade bintik2 di mukanya, merenung tajam ke arah abah..abah tediam jap pastu tunduk buat dek, abeskan makan naik balik sambung bola..errk..bole?~tp ade akibat sbb x melayan 'dia" ye..sebentar...

cerita rumah sebelah pulak, serentak dgn kes abah td..mase angin tibe2 betiup kencang, jiran aku yg aku pggl tok anjang (sedara gak) yg juga tgh tgk bole, bgn dan terus bukak pintu, (die cite blk) pastu die kate angin bersimpang siur, bkn satu arah..pastu die cakap.."'Dia' da datang da"..die tutup je pintu tibe2 die dgr suara anak perempuan die menjerit pggl adiknye yg lelaki..bingkas die ke bilik anak pompuannye, nyenyak tdo ngan isterinya, die jengah lak anak lelakinye..pon tido...pastu die layan bola balik

5)Malam keesokkanye, mase nk kesenja..mak dan aku adik beradik tgh siap2 nk ke umah nenek mcm biase..nenek pn ade mase tu..sekali tiba2 abah terbaring mengerangg..tak dpt nak gambarkn camne mase tu..abah cakapp panasss n sakittt...badan abah panas gile mase tu..aku adik beradik n mak cepat2 nk angkat papah abah bgn..almaklumlah..bapak ni besor tinggi orgnye..tapi x bolee..puas kami berempat cuba, tak bole angkat seinci pn mcm ade yg berat duduk atas die..aku da menangis da..nenek aku kt bwh yg dengar kecoh2 terus berlari naik..abah x berhenti mengerang..nenek terus bace2 ayat kursi dan die suh kami juga turut bace..



selepas beberapa minit kami cube angkat abah, baru boleh..abah masih panas dan tapi kali ni menggigil dgn teruk..bukan menggigil da aku rase mcm bergoncang!dgn ktrg2 pn bergoncang..sampai papah abah dpn pintu nenek laung allahuakbar kuat2 sampai jiran2 keluar..hilang goncang, tinggal gigil..papah abah masuk kete..sekali lagi kami semua baca ayat kursi pastu bru abah okay ckit cume lemah..terus mak bwk kami semua pg klinik Halimah. aku pn x phm nape mak bwk g klinik..tp mayb sebab die ustazah..itu je yg terpk mase tu..lps tu abah okay...cume masih penat..so kami semua bermalam umah nenek mase tu..lepas2 tu kami cume bermalam di umah nenek sampai dkt sebulan..abah kadang2 blk gk tdo umah..takut 'dia' bersarang gak kt umah..

Sebenarnye banyak lagi cite org kampung yg kene kacau..tp ni je yg aku igt..yg lain ade yg nampak 'die' terbang lang..loncat pn ade..tggu org tepi jalan..ketuk pintu umah..golek ats bumbung..histeria..ini antara gangguan2 yg penduduk2 ctu lalui mase tu..last2 ape yg saye dgr, ketua kampung jumpe anak arwah mintk tlg get rid of that 'thing'..kuburnya berlubang..jadi beberapa ari gak nampak anak2nye dikubur macam dgn ustaz camtu..lepas tu dah..kami tak diganggu lagi..itu lah the worst yg jadi..sampai sekampung kene..

Masih takut lagi
DITA85

Kongsikan artikel ini:

Ikuti kami di Facebook, Twitter, dan Telegram untuk mendapatkan kisah-kisah seram.
klik 👉 https://t.me/hantudunia87



Post a Comment

0 Comments
* Please Don't Spam Here. All the Comments are Reviewed by Admin.

Top Post Ad


Below Post Ad