Misteri Jalan Paling Berhantu di Korea “Jalan Dokkaebi”

Misteri Jalan Berhantu Korea “Jalan Dokkaebi”

klik 👉 Follow Telegram @Hantu Dunia (large-bt)


Orang Korea menyebutnya Jalan Dokkaebi , yang ertinya ‘ jalan berhantu ‘ . Ada alasan kenapa jalan di Pulau Jeju , Korea Selatan ini disebut begitu. Kereta yang enjinnya mati, boleh jalan sendiri!

Jalan sepanjang 50 meter ini terletak di Pulau Jeju , Korea Selatan. Jalan Dokkaebi , atau biasa disebut dengan Mysterious Road, membentang sepanjang 50 meter. Pelancong yang lewat jalan ini boleh merasakan konturnya yang mendaki .

Jalan ini begitu misteri, sehingga menarik perhatian banyak pelancong . Betapa tidak, kereta dengan enjin mati boleh jalan sendiri di Jalan Dokkaebi .



Banyak cerita tersebar tentang jalan misteri ini . Salah satunya adalah kisah suami -isteri yang lewat jalan itu kira-kira 30 tahun yang lalu. Mereka berhenti dan meletak kereta untuk berfoto .

Setelah asyik bergambar , mereka terkejut kerana keretanya jalan sendiri dan berpindah tempat letak kereta. Keduanya langsung berfikir kalau tempat itu berhantu.

Cerita lain adalah pemandu teksi yang keretanya rosak di jalan tersebut . Apabila cuba menolak keretanya , mendadak keretanya jalan sendiri tanpa didorong.

Jalanan ini memang sangat menarik pengunjung . Banyak sekali pelancong datang ke jalan yang terletak di lereng bukit dan menghubungkan dua jalan utama di Pulau Jeju ini .

Anda juga pasti bertanya -tanya soal jalan ini. Namun sebenarnya , fenomena ini boleh dijelaskan dengan akal sihat dan tentu saja ilmu pengetahuan.

Laman pelancongan Korea Selatan menyebut, fenomena itu sebenarnya hanyalah ilusi optik . Jalanan terlihat menaik padahal sebenarnya menurun.

Hal itu kerana jalanan itu dikelilingi dataran tinggi. Dengan kata lain, mata melihat jalanan itu mendaki atau naik, padahal sebenarnya tidak . Hmmm, begitu ya

Kongsikan artikel ini:

Ikuti kami di Facebook, Twitter, dan Telegram untuk mendapatkan kisah-kisah seram.
klik 👉 https://t.me/hantudunia87



Post a Comment

0 Comments
* Please Don't Spam Here. All the Comments are Reviewed by Admin.

Top Post Ad


Below Post Ad