Kisah Paling Seram Jepun Perigi Okiku Berhantu Yang Menghantui Istana Himeji.


Kisah Seram Perigi Okiku Berhantu Yang Menghantui Istana Himeji.

Bagi masyarakat Jepun tentu mereka sudah cukup mengenal dengan legenda Okiku. Namun legenda Okiku sendiri terbahagi dua antara boneka Okiku dan juga perigi Okiku. Walaupun legendanya memang berasingan namun satu perkara yang menjadi persamaan keduanya iaitu mistik.

B oneka Okiku dikenali oleh masyarakat Jepun sebagai sebuah boneka yang sangat mengerikan, sama halnya dengan perigi Okiku. Kali ini kita tidak akan membincangkan mengenai anak patung tapi kali ini kami akan mengisahkan tentang legenda seram di Jepun iaitu legenda perigi Okiku.


Ada sebuah kisah legenda yang sangat popular di Jepun iaitu kisah seram perigi Okiku. Perigi Okiku sendiri diyakini oleh masyarakat Jepun sabagi salah satu perigi paling seram. Perigi ini terletak di dalam Istana Himeji yang saat ini telah dijadikan sebagai salah satu warisan budaya. Istana Himeji merupakan salah satu istana atau istana yang berdiri di zaman kerajaan China.




Perigi yang terletak di salah satu sudut istana tepatnya di bahagian bawah menara Donjon ini dikenal sangat seram, bahkan kisah seramnya pun sudah begitu legenda. Konon perigi ini dihuni oleh satu hantu yang dipercayai adalah hantu Okiku. Dulunya perigi ini digunakan sebagai tempat pengambilan air untuk membersihkan darah para samurai yang melakukan ritual harakiri (bunuh diri) di menara Donjon.


Menurut legenda, Okiku dulunya adalah seorang wanita cantik yang merupakan pelayan istana. Ia dikenali merupakan pelayan yang sangat setia kepada rajanya, bahkan sejak kecil ia sudah memutuskan untuk mengabdi kepada rajanya. Dalam kisah legenda pelayan cantik ini disebutkan jatuh cinta kepada rajanya, namun sebagai penghormatan ia memilih untuk memendam perasaannya.

Suatu ketika sekumpulan samurai merancang untuk melakukan rampasan kuasa kepada rajanya, namun rancangan tersebut diketahui oleh Okiku yang membongkar rancangan jahat para samurai yang cuba untuk mengkhianati rajanya, alhasil rancangan penggulingan pemerintahan pun gagal.

Para samurai akhirnya mengetahui siapa yang menggagalkan rancangan mereka dan berniat untuk membalas dendam pada Okiku. Rancangan mereka pun berjaya, berkat campur tangan salah seorang kepercayaan raja. Dalam kisah legenda, sang Raja memerintahkan agar Okiku menjaga 10 buah pinggan kesayangannya, namun ternyata ini adalah bahagian rancangan balas dendam para samurai pengkhianat. Mereka pun mencuri satu buah pinggan kesayangan raja, dan memfitnah pelayan cantik ini sebagai orang yang telah mencuri pinggan kesayangan raja.

Semua pembelaan Okiku sama sekali tidak dipercayai oleh Raja, bahkan raja memerintahkan agar pelayan cantiknya tersebut yang setia dan telah menyelamatkan nyawanya di hukum mati. 


Di sinilah awal mula kisah seram tentang perigi ini, pelayan cantik ini dikisahkan di hukum mati dengan diseksa sampai mati tepat di atas perigi ini, mayatnya pun dimasukkan ke perigi ini. Selepas kejadian perigi ini pun diselubungi kisah mistik, bahkan konon sejak saat itu konon perigi ini langsung berubah menjadi seram yang berlaku hingga sekarang ini.

Sejak dibunuh, perigi ini pun terus menjadi salah satu sudut istana yang paling berhantu, konon setelah kematian Okiku hantu yang dipercayai adalah hantu Okiku sering mengganggu para penghuni istana. Salah satu fenomena mistik yang sering terjadi adalah suara tangisan yang berasal dari dalam perigi.

Konon suara tersebut sering terdengar saat malam hari yang bermula dengan suara wanita yang seolah sedang mengira. Menurut legenda suara tersebut mengira dari 1 hingga 9 dan pas hitungan ke sepuluh suara hitungan pun langsung berubah menjadi suara teriakan histeria yang diakhiri dengan suara tangisan.

Post a Comment

0 Comments
* Please Don't Spam Here. All the Comments are Reviewed by Admin.

Top Post Ad


Below Post Ad